Image
Nahoru
Navigace
09/03/2014

22 otázek při navrhování webu a něco navíc

Na co se ptát klienta, když zadání "Udělejte nám grafický návrh webu" nepovažujeme za dostatečné.

V ideálním světě je grafický návrh téměř poslední činnost tvorby webových stránek. Měli bychom dostat wireframy se schváleným rozvržením prvků stránek, s jejich předpokládaným chováním i s texty od copywritera. Realita je ale často jiná.

Především u menších firem a živnostníků začíná tvorba nových, nebo změna stávajících stránek slovy: „Udělejte nám grafický návrh webu“. A často tím i končí. Hlavně u živnostníků, kteří jsou na vše sami, internetový marketing je pro ně španělské vesnice, je takové zadání sice pochopitelné, ale naši práci to neulehčuje.

Navrhujeme bez zadání?

V lepším případě pak navrhujeme web na základě starého webu (často je tam minimum potřebných informací). V tom horším navrhneme web na základě naší laické představy o podnikání klienta a doufáme, že při převodu návrhu do HTML se minimálně důležité prvky jako struktura, menu a texty upraví na základě skutečnosti. Někdy doufáme marně.

Jestli je i v těchto případech naším cílem navrhnout web, který bude pro zákazníka přínosem, nezbývá nám nic jiného než si trochu zahrát na jiné profese – accounta, UX designéra i copywritera.

Otázky pro klienty

Začneme jako accounti a zeptáme se zákazníka na důležité informace:

O firmě a podnikání

  1. Jméno firmy
  2. Obor podnikání
  3. Jaké produkty a služby nabízí a jejich důležitost
  4. Čím se liší od konkurence a jaká je jejich hlavní konkurenční výhoda
  5. Velikost – např. počet zaměstnanců
  6. Jak dlouho už firma podniká
  7. Hlavní konkurenti – možnost lepšího pochopení nabídky klienta a inspirace
  8. Kdo jsou zákazníci (cílová skupina) – odpověď „každý, kdo potřebuje naše služby“ je nedostatečná. Zajímá nás např.:
    • Nejčastější využití produktu nebo služby
    • Věk zákazníků
    • Pohlaví
    • Kde žijí
    • Vzdělání
  9. Proč byla firma založena a jaká byla hlavní motivace – může pomoct hlavně u živnostníků a firem vedených zakladateli

O značce

  1. Mají závazný design manuál?
  2. Mají logo?
  3. Existuje slogan, který patří k logu, nebo který se používá ve firemních materiálech?
  4. Mají nějaké firemní (corporátní) barvy?
  5. Používají firemní písmo (font)?
  6. Existují nějaké firemní materiály (katalogy, vizitky, letáky), které mají grafiku, které se máme držet?

Oblíbený design

  1. Jakou barevnou paletu preferují a proč?
  2. Jaké weby se jim líbí a proč (barvy, struktura, design, funkčnost, nápad)?
  3. Jaké weby nebo jejich prvky se jim nelíbí. Co na webu nechtějí?
  4. Umožňuje technické řešení, aby se web přizpůsoboval velikosti displeje? A bude to nový web využívat?
  5. Bude mít web responzivní design nebo samostatnou mobilní verzi?

Cena a termín

Tuhle část řešíme vždy, tak jen pro úplnost:

  1. Termíny
    • Do kdy první návrhy
    • Do kdy se práce musí odevzdat i se schválenými korekturami
  2. Cena a co obsahuje
    • Co vše bude návrh obsahovat – počet a typ stránek webu
    • Kolik korektur
    • Typ sazby (hodinová versus úkolová)

Na co ještě myslet, když nemáme podklady?

Responzivní design

V současnosti prudce stoupá počet návštěv z dotykových zařízení – tabletů a mobilních telefonů. Proto bychom na ně měli při návrhu myslet. Máme vlastně tři možnosti:

  1. Web bude mít samostatnou mobilní verzi, která se navrhuje zvlášť.
  2. Web bude responzivní a my musíme navrhnout design webu pro různé rozlišení displeje.
  3. Web nebude responzivní

Především u třetí varianty, která je stále častá u živnostníků a malých firem, si musíme zahrát na UX konzultanty a při návrhu prvků webu pamatovat na ovládání dotykem. To znamená, že bychom měli myslet na dostatečnou velikost ovládacích prvků. Velikost kurzoru myši a plocha ukazováčku nejsou úplně stejné.

Kontaktní údaje

Malé podniky a živnostníci podnikají převážně lokálně – jejich zákazníci jsou málokdy z jiného okresu nebo i města. To bychom měli zohlednit a už v návrhu umístit kontaktní údaje na úvodní stranu. Nemyslím tím jen adresu, ale i telefonní číslo, e-mail, otvírací hodiny nebo i mapku. Ulehčíme tím návštěvníkům webu kontaktování klienta. Jako bonus posilníme web klienta na dotazy spojené s jeho lokalitou. Např. na dotaz „kosmetický salon Beroun“.

Texty


Každý webový grafik se už při tvorbě bannerů naučil používat tzv. „Call to action“ prvky a texty, jako např. tlačítka s výzvami k objednávce a podobně. Při návrhu webu je vhodné tyto zkušenosti využít a použít tyto prvky na stránkách. S grafickou stránkou prvků nemáme problém, ale tyto prvky potřebují i texty.

Mnohdy bohužel zjistíme, že jsme ti nejkompetentnější, kdo je může napsat. Majitel tomu nerozumí a 15letý synovec, který mu bude stránky dělat, zatím také ne. Texty, které do návrhu těchto prvků vložíme, na 90 % najdeme i na výsledném webu. To je důvod, proč se nad nimi zamyslet.

Přidat komentář

Kategorie

Design

Štítky