Sedící Buddha

9.den – Chrám Tiger Cave a výšlap na horu

Půjčujeme si skútr a míříme poblíž města Krabi do chrámového komplexu Wat Tham Suea (jinak také nazývaný Tiger Cave Temple). Kromě hlavního původního chrámu, který je částečně zahloubený do skály a sám o sobě zas až tak oslňující není, (pokud vás tedy zrovna neoslní zářící světýlka a pouťové dekorace za některou ze soch), jeskyně s roztodivnými sochami, dalších soch, staveb a zeleně, tu můžete vidět i nově postavený veliký chrám. Ten však zatím není přístupný, teprve se dokončuje. Žádný vstup se do areálu neplatí, nicméně můžete např. přispět na dostavbu chrámu (a získat pletený náramek pro štěstí).

Areál chrámu Tiger cave

Rozestavěný chrám v areálu chrámu Tiger cave

Hlavním důvodem, proč sem ale většina turistů jezdí, je výstup na horu. Místo, kde tato cesta začíná, poznáte snadno, zdržuje se tu nejvíc opic. Někdy je lidé zřejmě krmí, jindy doufají, že si něco ukořistí samy. Byli jsme svědky, jak se snažily vzít dítěti z ruky sladkost a překvapené slečně vytrhly láhev s Coca Colou. Tu si opice vzápětí zkušeně otevřela a začala pít. Mojmírovi během výstupu skočila na batoh, který měl na zádech a chvíli trvalo, než se mu ji podařilo setřást a odehnat. Ačkoli musím uznat, že ten den jsme zrovna v batohu měli nejméně vhodnou svačinu na takové setkání – banány. 🙂

Buddha na vrcholu hory

Výšlap na horu čítá 1237 strmých schodů. (Pro srovnání = cca 2x výstup na Eiffelovku). Budete však odměněni krásným výhledem na moře z jedné strany a na zarostlé vápencové skály z druhé. Vrchol zdobí obrovská socha sedícího Buddhy, velká buddhistická stúpa a několik soch různých bohů. Výstup je v teplém počasí náročnější, nicméně těšit vás může i dobrý pocit z toho, že jste to zvládli. Nezapomeňte si vzít dostatek tekutin.

Výhled z vrcholu hory

Večer využíváme toho, že máme skútr a projíždíme končiny, kam jsme pěšky dosud nedošli. Zastavili jsme se mj. u nočně osvětlené mešity, prohlédli pár pouličních stánků a dojeli až na kraj letoviska, kde jsme narazili na Tesko a udělali větší nákup. Ceny jsou tu trochu příznivější než v malých potravinách v centru. Stihneme se vrátit chvíli před vydatnou bouřkou.

10.den – Park s mangrovníkovými jezírky

Ráno vyrážíme na skútru do cca 30 km vzdálené přírodní rezervace (Pa Phru Tha Pom Khlong Song Nam). Nad mokřady plnými mangrovníků (stromy tvořící pobřežní lesy) tu chodíte po dřevěných chodníčcích a můžete vidět krásně smaragdová, nebo tyrkysová jezírka. Ovšem nesmí být po dešti! Předchozí noc tu bohužel pršelo, takže mi tuhle nádheru neviděli, jezírka byla ještě zakalená. I tak je to pěkné místo. (Vstup 100 B/os.)

Mangrovníková jezírka

Nicméně i samotná cesta tam má své kouzlo. Uvidíte běžný život vesničanů, cesta se vine mezi skalními útvary a je lemovaná kvetoucími stromy.

Odpoledne trávíme na pláži v Ao Nangu a pak si tu dopřáváme masáž.
Večer trávíme klasicky ochutnávkou thajské kuchyně (určitě nevynechejte báječnou kokosovou zmrzlinu a lahodná smoothie) a procházkou.

Kokosová zmrzlina

11.den – Pláž Phra Nang a jeskyně

Jdeme k severní dlouhé pláži a u stánku si objednáváme odvoz long-tail boat na Phra Nang Beach (100 B/osoba/tam a zpět). Máme štěstí, akorát se naplnila kapacita lodi a tak rovnou můžeme odplout. Loď se pro nás vrátí v 17 h.

Pláž Phra Nang

Za pár minut jsme na místě. Je tu nádherně. Pláž je menší, ale to nám nevadí, máme raději komornější pláže. Několik stromů poskytuje potřebný stín, Thajky vám nabízejí masáž přímo na pláži a v moři se tyčí jeden skalní útes. U pláže kotví plavající bufet (v sezoně i víc) s nabídkou pití, zmrzlin, ovoce a jídla. Co víc si přát. 🙂

Za značnou částí pláže sice nikam neprojdete, jelikož tam jsou stromy, nebo soukromé pozemky pro rezidenty, ale dá se mořem projít dál až k Phra Nang Cave. (V případě přílivu se probrodíte okolo kamenů, když je odliv, je cesta snazší.) V krápníkové jeskyni (Princess Cave) na 2 místech najdete „oltáříky“ a nespočetně dřevěných penisů. Thajští rybáři věří, že když sem dají lignan (Shivův penis), budou mít větší šanci na šťastný návrat. Zřejmě se tato legenda překlopila do současnosti i ve víru, že jim to přinese plodnost (viděla jsem tam jít ženu s kyticí, kterou tam položila). Na tomto konci pláže je také možnost lézt po skalách. Dá se odtud projít a pak „vyšplhat“ i na vyhlídku, ale bylo po dešti, takže jsme to ani nezkoušeli. Drápat se po bahnité cestě a za pomocí lan zdolávat převýšení, se nám nechtělo.

Jeskyně Princess s lignany

Pláž Phra Nang a jeskyně Princess

Po 16 h se začalo kazit počasí a bylo evidentní, že dříve, či později přijde déšť. Co ovšem nevíte, jestli to bude mírný deštík, nebo průtrž mračen. Náš lodník sice připlul dřív, ale museli jsme čekat na všechny cestující a poslední členové přišli opravdu až v 17 h. Zrovna byl odliv a tak jsme po přistání museli z lodi vystoupit cca 100 m od břehu. Bohužel zdejší dno bylo bahnité, takže to nebyl zrovna nejpříjemnější zážitek. Všude byly tisíce krabíků, kteří před našimi kroky rychle mizeli a zavrtávali se do dna. Za námi zase vylézali. Už víme, jak se cítil Mojžíš v Červeném moři.

Pláž Phra Nang

Naštěstí jsme to z této pláže do bungalovu měli kousek. Dali jsme si sprchu a vydali se na večeři jen 20 m od našeho ubytování, protože hrozba deště tu byla stále. Tentokrát jsem zkusila pizzu, byla dobrá. Už během večeře přišla pravá tropická průtrž mračen. Vzhledem k tomu, že déšť neustával, vydali jsme se na pokoj i tak. Ačkoli jsme byli jen za rohem, déšť byl tak silný, že jsme byli stejně vzápětí celí promáčení. Zbytek večera jsme tedy strávili výjimečně na pokoji.

12.den – Hong Island a jiné ostrůvky

Pakbia Island

Na dnešek jsme si zaplatili výlet long-tail po ostrovech.

(Snížená cena oproti letáku byla 1000 B/osoba. Zkoušeli jsme se ptát nejen na naší recepci, ale i u jiných stánků, nebo kanceláří, které jsou po letovisku hojně rozesety – ceny byly všude stejné. Pokud by vám nabízeli někde výrazně nižší cenu, ptejte se, zda je tam již započítaný poplatek za vstup do národního parku.)

Na recepci nás vyzvedla dodávka, která nás odvezla mimo Ao Nang do jednoho z přístavišť. Tady na nás čekala speedboat, i když jsme si objednali levnější long-tail boat, což nám nakonec vůbec nevadilo.

Pakbia Island

První zastávka byla na malinkém ostrůvku Pakbia (uváděno také Phakbia), který byl plný fotogenických zákoutí. Dalo se tu samozřejmě i vykoupat, ale na žadné veliké plavání to nebylo. Pro plavce byla vyznačená v moři jen část a u druhé pláže kotvili lodě. Po 40 minutách jsme pluli dál.

Lao Lading Island

Zakotvili jsme u dalšího menšího malebného ostrůvku. V úzké zátoce mezi útesy. Byl tu palmový háj a v moři plno žluto-černých pruhovaných rybek, které jste viděli i bez toho, abyste šnorchlovali, protože byly na turisty zvědavé. Ve stínu palem jsme dostali oběd (rýže, kuře a zelenina).

Hong Lagoon

Dál naše plavba směřovala do laguny ostrova Hong, kde jsme jen na chvíli zastavili a pofotili.

Hong Island

Cílovým místem byl delší pobyt na krásném ostrově Hong. Lodě tu kotví dál od břehu – na ostrov přejdete po plavajícím mole. Pláž je delší, nicméně ostrov je turisty hojně navštěvovaný, takže zachytit fotku bez lidí, se vám asi jen tak nepodaří. Můžete se tu opět pokochat hejny pruhovaných rybek, zaplavat si okolo skal, vyslunit se na jemné písečné pláži a dokonce i občerstvit u jednoho stánku. Po této poslední zastávce jsme již pluli zpět do přístavu a dodávka nás zas rozvezla k našim ubytováním.

Večer

Šli jsme se projít okolo dlouhé severní městské pláže, která je oddělena silnicí. Ta je lemována hotely, stánky, obchůdky i bistry. V jednom z bister jsme si dali náš oblíbený Pad Thai a drinky. Vše bylo krásně nazdobené.

Pad Thai s krevetami

13.den – 4 islands

Dnešní den jsme také výletili po ostrovech. (Cena 750 B/osoba.) Naložili nás opět na recepci, tentokrát do otevřeného náklaďáčku s lavicemi a odvezli do nedalekého přístavu za Ao Nangem. Počet zájemců o výlet byl vysoký, takže nás rozdělili do několika skupin. Nalodili jsme se na větší long-tail boat pro vícero lidí. Tyto byly zhruba tak pro 25-30 lidí. Long-tail boat na kratší vzdálenosti, mívají kapacitu tak 6-9 lidí.

Phra Nang Beach

První zastávkou výletu je pro nás již známá pláž Phra Nang, takže si tu užíváme jen plavání a lenošení.

Poda Island

Další ostrůvek, který navštívíme, je vhodný i ke šnorchlování. Kromě, nám již velmi dobře známých pruhovaných rybek, které jsou k vidění nejčastěji, jsou tu i další druhy. Na to si však musíme chvíli počkat, po zakotvení dostáváme nejdříve oběd (rýži a lehce pálivou curry omáčku se zeleninou). Pláž je tu dlouhá, stromy podél pobřeží, stejně jako jinde, nabízejí potřebný stín. Ke konci jedné části pláže jsou skály a nedaleko nich se v moři osamoceně tyčí jedna menší skála.

Chicken Island

Proplouváme okolo ostrova zvaného Chicken, jelikož jeden kus skály se podobá hlavě kuřete. Loď nám zastavují na moři a můžeme jít šnorchlovat okolo korálového útesu. Nejhojněji jsou tu opět zastoupeny pruhované rybky, ale sem tam se mihnou i jiné.

Tup Island

Krásný tropický ráj a místo, kde při odlivu můžete projít suchou nohou mezi 3 malinkými ostrůvky. Ovšem stínu tu moc nenajdete a místa je tu také málo. Většinu krátkého času tady jsme prochodili a proplavali. Po tomto posledním zastavení již plujeme zpět do přístavu.

Večer

Balíme, zítra navečer nás čeká odjezd. K večeři si jdeme dát výborný kuřecí Pad Thai do restaurace, kde jsme zároveň jedli i náš první den tady. Posilněni zamíříme do centra dokoupit nějaké drobné dárky a užít si poslední večer.

14.den – odletový

Ráno dobalujeme poslední věci a před 11 h opouštíme pokoj. Zavazadla si necháváme na recepci a jdeme se projít. Chvíli si čteme na lavičkách na pobřeží severní pláže, pak obědváme v jednom z bister v centru, které máme vyzkoušené a chutnalo nám tu. Pak jdeme ještě relaxovat k moři na jižní pláž. Na odpolední odjezd na letiště máme objednaný shuttle bus (150 B/osoba). Večer již letíme.

Ao Nang - městská a jižní pláž

Doplňující informace

Výdaje – náš 14 denní pobyt nás vyšel do 10 tisíc Kč na osobu (bez letenky). Tato částka zahrnovala ubytování, výdaje za jídlo a pití (nákupy, obědy a večeře v restauraci/bistru), několik výletů lodí a další drobné výdaje.

Wifi – často jsme četli, že se na připojení v ubytování nedá spolehnout, nicméně my jsme s internetem problém neměli. Jenže to nevíte dopředu, takže jsme si hned na letišti zakoupili tamní SIM kartu s kreditem.

Očkování – při vstupu do země není vyžadováno žádné očkování. Nicméně si k tomu dohledejte informace a rozhodněte se sami. Zvažte očkování proti žloutenkám. Každopádně počítejte s nutností očkování několik týdnů před odletem.

Smlouvání – určitě můžete zkusit smlouvat. Zejména co se týká nákupů oblečení, dárků atp. Brzy pak sami zjistíte, kdy to má význam a kdy ne. V každé lokalitě a třeba i jiném období to může být jiné.

Sousoší v Ao Nangu

Závěr

Z čeho jsem byla trochu zklamaná?
Často se dočtete, jak jsou Thajci opravdu milí a jak je to země úsměvů. Má zkušenost však byla, že se chovali víceméně stejně jako kdekoli jinde po světě, kde vám nabízejí nějaké služby. Jakmile např. v obchůdku nenakupujete, moc zájmu neprojevují. Ale je dost pravděpodobné, že pokud se s nimi setkáte jinak, než v turistické destinaci a ne jako zákazník versus prodejce, situace bude jiná.

Z čeho jsem byla nadšená kromě přírody?
Naprosto si mě získala thajská kuchyně, její čerstvost a chuť. Nicméně pro každodennost mi u ní chybí pestrost příloh.

Dovolená to byla skvělá. Sice nemohu Thajsko srovnat s jinou asijskou zemí, každopádně pro mě je to země s krásnou přírodou, odlišnou architekturou, dýchající exotikou a ráda v budoucnu navštívím její jinou část.